ENJOY GREECE

ENJOY GREECE
We Explore, Find, Check & Propose You for the Truth - Enjoy GREECE - Enjoy EUROPE - Enjoy WORLD

Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

Παυλίδης Μάρμαρα-Γρανίτες, παραγωγή στη Βόρεια Ελλάδα και εξωστρέφεια

Της Λέττας Καλαμαρά

Τη δική της ιστορία γράφει εδώ και 36 χρόνια η ελληνική εταιρεία Παυλίδης Μάρμαρα-Γρανίτες. Με έδρα τη Δράμα και αφετηρία τα βουνά της Βόρειας Ελλάδας η Παυλίδης πραγματοποιεί το 95% του κύκλου εργασιών της σε περίπου 40 χώρες του πλανήτη με κυριότερες αγορές αυτές της Κίνας, της Ν.Α. Ασίας, του Αραβικού Κόλπου, της Βορείου και Λατινικής Αμερικής. Από την Park Avenue στις ΗΠΑ, το Sheraton στη Σαγκάη, το Thermal Spa στη Γερμανία, το Μετρό της Αθήνας μέχρι το Foshan Nanhai History Museum στην Κίνα και σε πολλά άλλα επιβλητικά κτίρια ανά τον κόσμο υπάρχει το ελληνικό μάρμαρο της Βορειοελλαδίτικης εταιρείας που εξειδικεύεται στην παραγωγή και επεξεργασία Λευκών Δολομιτικών καθώς επίσης και ημίλευκων μαρμάρων και θεωρείται κορυφαία εταιρεία στον κλάδο της με καθετοποιημένη παραγωγική διαδικασία και ιδιόχρηστα λατομεία στον ελλαδικό χώρο αλλά και το εξωτερικό.     


Στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής το thedayaftergr είχε την ευκαιρία να δει από κοντά την προσπάθεια, την επιμονή και υπομονή μιας ελληνικής εταιρείας του πρωτογενούς εξορυκτικού τομέα. Μπροστά στον τεράστιο ορεινό όγκο, που σκάβεται καθημερινά και παράλληλα αποκαθίσταται με σεβασμό και πολύ προσοχή από τους λατόμους της εταιρείας αντιληφθήκαμε  πως το σκάψιμο στο βουνό, χειμώνα, καλοκαίρι, μέρα και νύχτα, δεν είναι εύκολο και όσο και αν ακούγεται παράξενο οι μαρμάρινοι όγκοι για να αναδείξουν την ομορφιά τους απαιτούν λεπτούς και επιδέξιους χειρισμούς τόσο κατά την εξόρυξη όσο και κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας τους. Στους -10 βαθμούς Κελσίου το χειμώνα και τη ζέστη του καλοκαιριού μηχανικοί, εργάτες και μηχανήματα ακριβείας αφουγκράζονται καθημερινά σε τρεις βάρδιες τα σπλάχνα των ελληνικών βουνών που κρύβουν μέσα τους μάρμαρο υψηλής ποιότητας, περιζήτητο στην παγκόσμια κατασκευαστική αγορά.


Τίποτα όμως δεν είναι τυχαίο. Μετά το επιβλητικό λατομείο, κατά την περιήγηση στο εργοστάσιο επεξεργασίας των πρώτων υλών συνολικής έκτασης 300 στρεμμάτων, ο επισκέπτης μπορεί να αντιληφθεί εκτός από τις επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό, σε τεχνολογία, σε ποιότητα, σε έρευνα και ανάπτυξη και σε προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τη στρατηγική της εταιρείας που βασίζεται σε βασικές αρχές όπως τις έθεσε ο ιδρυτής της και τις μετέδωσε στην επόμενη γενιά μετόχους της εταιρείας και συνοψίζονται στο τρίπτυχο τάξη, καθαριότητα, νοικοκυριό και κοσμούν έναν από τους τοίχους του εργοστασίου Παυλίδης.


Το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας δεν φείδεται κόπου και χρόνου προκειμένου το τελικό αποτέλεσμα, δηλαδή το προϊόν που παράγει και πουλά, να είναι στην κυριολεξία τέλειο. Οι μαρμάρινοι και γρανιτένιοι όγκοι κόβονται με ακρίβεια χιλιοστού, πλένονται, γυαλίζονται, τοποθετούνται με προσοχή σε ειδικούς χώρους έκθεσης και όταν επιλεγούν από τους πελάτες της εταιρείας μπαίνουν στο τελικό στάδιο επεξεργασίας τους και στα κατάλληλα κιβώτια μεταφοράς για να φτάσουν στον προορισμό τους. Τα μάρμαρα PAV (Pavlidis) ζητούν οι Κινέζοι, Αμερικάνοι, σεϊχηδες, εφοπλιστές και πολλοί άλλοι, εκπρόσωποι των οποίων ταξιδεύουν μέχρι τη Δράμα για να δουν από κοντά αυτό που έχουν ακουστά.  «Οι εξαγωγές και ο πρωτογενής τομέας είναι οι βασικές πηγές δημιουργίας πλούτου μιας χώρας», διευκρινίζει ο Θεόδωρος Αποστολόπουλος, εμπορικός διευθυντής της εταιρείας και έχει απόλυτο δίκιο. Η ικανοποίηση αλλά και η ευθύνη που νιώθουν όσοι εμπλέκονται σε όλα τα στάδια της δουλειάς της Παυλίδης είναι μεγάλη και φαίνεται. Το έδαφος της Βορείου Ελλάδας δίνει απλόχερα τον πλούτο του με την προϋπόθεση ότι θα κουραστείς για να τον απολαύσεις και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η οικογένεια Παυλίδη από τον ιδρυτή μέχρι την νεότερη γενιά, που κρατά χαμηλούς τόνους, είναι ευγενική και πολύ δεμένη με την περιοχή στην οποία ζει και εργάζεται.                 


Όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος και βασικός μέτοχος (μαζί με τους Χριστίνα Παυλίδου, Κυριάκο Παυλίδη) του ομίλου Χριστόφορο Παυλίδη, «διαχειριζόμαστε προσεκτικά ένα μοναδικό υλικό στον κόσμο και προσπαθούμε να το αναπτύξουμε σε υψηλό επίπεδο. Από την αρχή της δημιουργίας μας η κατεύθυνσή μας ήταν στο εξωτερικό. Αρχικά στην Ευρώπη, ακολούθησε η Κίνα, η υπόλοιπη Ασία και οι ΗΠΑ. Συνεργαζόμαστε με μεγάλα διεθνή αρχιτεκτονικά γραφεία  που αναλαμβάνουν την υλοποίηση έργων ανά τον κόσμο».

«Όταν δεν μεγαλώνεις, χάνεσαι», επισημαίνει η Παυλίδης. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία υλοποιεί σχέδιο ανάπτυξης μέσω έρευνας για την εξεύρεση νέων κοιτασμάτων ή την εξαγορά υπαρχόντων κοιτασμάτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη και τη συνέχιση της εταιρείας, σύμφωνα με τον Νίκο Δημαρέλη, γενικό διευθυντή. Το επενδυτικό πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη, στη βελτίωση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας καθώς και στη διαφοροποίηση. Για την επίτευξη των στόχων αυτών η εταιρεία είναι σε συνεχείς επαφές για συνεργασίες ή εξαγορές κοιτασμάτων. Παράλληλα υλοποιεί ένα τριετές επενδυτικό πρόγραμμα σε μηχανολογικό εξοπλισμό τελευταίας γενιάς ύψους 7,5 εκατ. ευρώ. Υλοποιεί επίσης τη στρατηγική της διαφοροποίησης όπως έχει εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο για το διάστημα 2016-2018. Σε αυτό το πλαίσιο έχοντας ήδη υλοποιήσει έργα 9 MW σε ΑΠΕ προχωρά σε εκτέλεση κατασκευής αιολικών πάρκων 28 MW συνολικής επένδυσης 35 εκατ. ευρώ.  


Το 2015 ήταν ιστορική χρονιά για την Παυλίδης. Εμφάνισε τα καλύτερα αποτελέσματα στα 36 χρόνια λειτουργίας της. Αναλυτικά ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 50,5 εκατ. ευρώ έναντι 40,6 εκατ. ευρώ το 2014 (αύξηση 24,4%) και το EBITDA διαμορφώθηκε στα 22 εκατ. ευρώ έναντι 16,3 εκατ. ευρώ το 2014 (αύξηση 35%). Τα αποτελέσματα αλλά και οι χρηματοοικονομικοί δείκτες την κατατάσσουν στην πρώτη θέση στον κλάδο του μαρμάρου αλλά και ανάμεσα στις 50 μεγαλύτερες εταιρείες της Ελλάδας. Ταυτόχρονα στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης ολοκλήρωσε το διετές πλάνο εγκατάστασης συνολικά 300 ηλεκτρονικών υπολογιστών στα σχολεία όλου του νομού με βασικό στόχο τη στήριξη της εκπαίδευσης μιας και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανάπτυξη και το όραμα της χώρας.  Για την τρέχουσα χρονιά αλλά και μακροπρόθεσμα, η διοίκηση δηλώνει πως είναι αισιόδοξη για την πορεία της εταιρείας και σημειώνει πως θα συνεχίσει να επενδύει στην Ελλάδα αλλά και να αξιοποιεί τις ευκαιρίες που υπάρχουν στο εξωτερικό λόγω της τεράστιας ζήτησης για λευκά ελληνικά μάρμαρα.


Ωστόσο οι εταιρείες του κλάδου, όπως και η Παυλίδης, πλήττονται από τη γραφειοκρατία και τη νομική ασάφεια στην αδειοδότηση έρευνας και εκμετάλλευσης των λατομικών προϊόντων εξαιτίας της έλλειψης λατομικού νόμου, που σβήνεται και γράφεται από το 2003, γεγονός που αφήνει το περιθώριο δράσης για αθέμιτο ανταγωνισμό από καιροσκόπους και παράλληλα κοστίζει σε χρόνο και κόπο μιας και μέχρι τώρα απαιτούνται εγκρίσεις από 22 υπηρεσίες τουλάχιστον. Επίσης νέο χτύπημα για τις εταιρείες του χώρου αποτελεί η εξαίρεση της εξορυκτικής βιομηχανίας (ορυχείων, λατομείων) από τον νέο αναπτυξιακό νόμο (4399/2016). Πρόκειται για μία μη αναμενόμενη εξέλιξη που βασίστηκε στον πρόσφατο κανονισμό της Ε.Ε. 2014 για ισορροπία στην εξαίρεση από τις ενισχύσεις του χάλυβα και του άνθρακα αλλά αιφνιδίασε τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου.